AmeliaAdamo

Amelia Adamo

 

Född 1947 i Rom. 1957 blir familjen svenska medborgare och bosätter sig i Stockholm.

1973 tar Amelia fil.kand i beteendevetenskap vid Stockholms universitet och blir reporter på svensk Damtidning.

1980-1983 redaktionschef på Vecko-Revyn.

1984 featurechef på Aftonbladet.

19991 chefredaktör på Vecko-Revyn.

1995 skapar tidskriften amelia.

2001 skapar tidskriften Tara, amelias storasyster.

Startar opinion mot bröstcancer, Rosa Bandet, genom att för första gången i Sverige göra amelia Rosa Bandet. En specialtidning, 10 kr av varje försålt ex går till Cancerfonden.

2006 startas tidskriften M-magasin, en tidning för mappiesar =

Mogna Attraktiva Pionjärer, 50+.

amelia Publishing Group bildas (Bonnier Tidskrifter). Amelias titel blir Senior Publisher. 2015 ny titel Editor at Large och publishing group försvinner in i Bonnier Tidskrifter.

Har fått Stora Journalistpriset två gånger, S.t Eriksmedaljen, blivit Årets Chef, Årets ekonomipris, Årets marknadsledare mm.

Arbetar tillsammans med Unicef via M-kronan (1 kr av varje försålt ex går till Unicef/Etiopiens barn) hittills 7 miljoner till gemensamma projekt.

Sitter i KappAhls och Elite Hotels styrelse.

Föreläser om

Framgång är ingen slump – min väg till toppen där även misstag är en del av vägen.

Vägen fram – fördel invandrare – fördel kvinna.

Hur man kommuncierar för att höras mest i en kör av röster.

Vad är hemligheterna bakom verbal beröring.

Den nya tysta kvinnorevolutionen med knubbiga plånböcker och längtan i blick. Varning för nu kommer deras tid!

Våga lämna bekvämlighetszonen, framgång, risker och magplask.

Hur fångar bäst du bäst en målgrupp. Och håller kvar den.

Så vill de bli sedda 40-talisterna, Sanningen om Köttberget.